Nagy ára lehet az eredményes otthoni munkavégzésnek: megbillenhet a munka és a magánélet egyensúlya, elfáradhat, széteshet a munkahelyi csapatok működése – írja a Világgazdaság.
A járványidőszakhoz hasonlóan a home office-t is több hullám jellemzi. Az első hullámban sok vezetőnek amiatt voltak félelmei, hogy mennyire lehet hatékony a távmunka, és hogyan ellenőrizhetők a kollégák – ismertette a Világgazdasággal Martin Hajdu György szervezet- és vezetőfejlesztő.
A pandémia nagy tanulságának nevezte, hogy az emberek otthonról is képesek hatékonyan dolgozni.
Sőt, az otthoni munkavégzés több kutatás szerint még növeli is a hatékonyságot, mert jelentős utazási idő spórolható meg vele, autonóm időbeosztást tesz lehetővé, és csökkenti a váratlan, zavaró tényezők számát. Ez utóbbi kapcsán persze lényeges, hogy mennyire teremthetők meg otthon a nyugodt munkavégzés feltételei. Miután elmúlik a vírus okozta fenyegetettség, a szakember szerint
sok helyen nem térnek majd vissza a heti ötnapos irodai munkavégzésre, hanem a hibrid működést választják.
Ám a hatékony otthoni munkavégzésnek sokszor nagy ára van. Az egyik leggyakoribb a munka és a magánélet egyensúlyának felborulása: nehezebb otthagyni a klaviatúrát, sokszor észrevétlenül nő a munkaórák száma. A másik, a munkavállalók által leggyakrabban említett negatív hatás a személyes kapcsolódások, a közösséghez tartozás élményének sérülése. Egyfajta elfáradás, adott esetben szétesettség jelentkezik a csapatok működésében. Számos cégnél óráról órára online meetingek követik egymást. Előfordul, hogy teljesen személytelenné válik a kommunikáció, csak chaten vagy emailben érintkeznek a munkatársak.
A szakember szerint előfordul, hogy egy irodai csapat a hagyományos körülmények között sem tölt elég időt a problémái megoldásával, de ezek a lappangó feszültségek a „normál létben” sokáig kezelhetők a közös kávézásoknak, dohányzásoknak, munka utáni sörözéseknek köszönhetően.
E gátak feloldására, a problémák megoldására és ezen keresztül a csapatok eredményességének erősítésére alkotta meg húszéves, kollektívákkal folytatott fejlesztői munkájának tapasztalatai alapján Martin Hajdu György és társa, Bognár Nándor a szervezeti társasjátékát, a Csapatkártyát.
A komoly társasjáték alapgondolata szerint az üzleti kérdések átbeszélése mellett a szervezeti csapatok rendszeresen szánnak időt arra, hogy megbeszéljék, mi gátolja feladataik jobb végrehajtását, mi tisztázandó a kapcsolataikban, és mi szolgálhatná a fejlődésüket. A játékot már több mint száz cég vásárolta meg, és használja dobozos formátumban, de már az online verzióját is sokan igényelték.
Forrás: Világgazdaság