A magyar cégek harmadánál nincs semmiféle visszajelzési rendszer, pedig hatalmas igény lenne rá, derült ki a Hive Creative munkáltatói márkaépítéssel foglalkozó ügynökség 45 kommunikációs és HR-es területen dolgozó szakember körében végzett felméréséből. A közkeletű kifogással ellentétben nem az időhiány jelenti a legnagyobb akadályát annak, hogy az emberek reflektáljanak mások teljesítményére.
A munkaerő-piaci folyamatok, növekvő munkaerőhiány, a nyugati cégek kultúrájának meghonosodása, valamint az Y generáció szemléletmódja együttesen eredményezi azt, hogy folyamatosan alakul át az, ahogyan a munkáltatók a munkavállalókról gondolkodnak. „Az emberi erőforrás nem is olyan sokára a legfontosabb tényezővé válik minden szektorban, így kulcsfontosságú, hogy körültekintő, strukturált és egyedi munkáltatói márkát építsenek a cégek, amelyek alapja a vállalati dolgozók kultúrájában gyökerezik” – hangsúlyozza ki a felmérést végző ügynökség ügyvezetője, Tóth-Nagy Péter. – „A transzparens, őszinte kommunikáció nélkülözhetetlen feltétele ennek, ezért is esett a vizsgálatunk tárgya a visszajelzések rendszerére. A felmérés segítségével árnyalt képet kaphatunk arról, hogy milyen rendszerek léteznek, és milyen fejlesztési területek képzelhetők el általánosságban.”
Többnyire értékelő beszélgetésekben merül ki a visszajelzés
A válaszadók kétharmada jelezte, hogy náluk van értékelési rendszer. Ezen vállalatokat vizsgálva kiderült, hogy a leggyakrabban előforduló visszajelzési forma az érintettek bevonásával történő közös értékelő megbeszélés volt (70%), ezt követték az olyan közép- és felsővezetői értékelők (38%), amelyek az éritnett személyek bevonása nélkül zajlanak. Ezt követően hasonló arányban (17%-ban) fordulnak elő mentoring rendszerek, csapatépítő programok, anonim vagy névvel ellátott írásbeli rendszerek használata (emailtől kezdve egészen az erre készített visszajelző rendszerek használatáig).
Ezt támasztja alá az az adat is, hogy a dolgozók felé érkező visszajelzések háromnegyede legalább középvezetői szintről érkezik.
A munka a legfontosabb, a cég a második, az ember az utolsó
Ha van visszajelzés, akkor a legfontosabb a munka minőségével kapcsolatos észrevételek átadása, úgy mint pl. a határidők betartása vagy a szorgalom kérdése (83%), illetve a szakmai kérdések megvitatása (76%). Csak minden harmadik esetben merülnek fel vállalati kérdések, úgymint a részvétel a céges rendezvényekben, önkéntes szerepvállalás a vállalatnál stb., és a beszélgetések mindössze 14%-ában térnek ki a beszélgetések személyes ügyekre is.
Adni jobban tudunk, mint kapni
A kutatás feltérképezte azt is, hogy mennyire jellemző a magyar vállalati kultúrákra a pozitív, építő jellegű kritika – mind amikor visszajeleznek a dolgozók, mind amikor fogadnak visszajelzéseket. „Az eredményeket látva kitűnik, hogy azok, akik élnek a visszajelzési rendszerek adta lehetőségekkel pozitívan, építően törekszenek átadni a véleményüket, és igyekeznek azokat pozitívan fogadni. Az emberek jellemzően látják a fejlesztési szándékot azokban, akiktől kapnak értékelést” – emeli ki a Hive Creatie szakembere.
„Az, hogy miként reagálnak az emberek egy észrevételre, nagyban függ attól is, hogyan kapják” – hívja fel a figyelmet Varga Ildikó, a Staffino a szolgáltatásminőséget figyelő, közvetlen ügyfélvisszajelzést lehetővé tévő cég magyarországi partnerének cégvezetője, kommunikációs szakértője. – „Amennyiben nyers kritikát kapnak, befeszülnek, kellemetlenül érzik magukat. Ehelyett, ha kapásból fejlesztési, megoldási javaslatot tárnak eléjük, akkor érzik a bizalmat, a segítő szándékot a munkáltató részéről, és hogy elkötelezett irántuk, hajlandó beléjük fektetni időt és energiát. Saját rendszerünk ezen a tényen alapszik, mindössze két opció közül választhatnak az értékelők: megköszönik a minőségi munkát, vagy javaslatot fogalmazhatnak meg, hogyan tudja valaki javítani a teljesítményét.”
A visszajelzések fontosságát igazolja, hogy ameddig a dolgozók 53%-a csak alkamanként kap visszajelzéseket, addig maguk törekszenek gyakrabban visszajelezni a kollégáiknak, 60%-uk minimum hetente sort kerít rá.
A hiánya hosszú távon károsíthatja a céges kultúrát
A fejlődés iránti elhivatottság az egyik legfontosabb készség, amelyet toborzáskor egy jelöltben keresnek a cégek, és amely ha megvan, akkor hosszú távon lojális, megbízható kollégákra lelhetnek. Azonban ha ezt a készséget nem fejlesztik, ápolják, munkáltatóként maguk lesznek azok, akik demotiválják a dolgozókat.
„A felmérésben, függetlenül attól, hogy kinél van vagy nincs már visszajelzési rendszer, rákérdeztünk arra, hogy mit tudnak a dolgozók, lesz-e bevezetve bármilyen másik rendszer, és ha igen, hogyan viszonyulnak hozzá. Markáns különbség rajzolódott ki a válaszadók között: ahol van már valamiféle rendszer, ott a válaszadók kevesebb mint harmada áll pesszimistán a visszajelzésekhez, ellenben ahol nincs semmiféle rendszer, ott a válaszadók fele nem bízna a bevezetés utáni sikerében” – világított rá Tóth-Nagy Péter.
Nem az időhiány a legnagyobb akadály
A válaszadók hatoda jelezte, hogy ő maga nem ad visszajelzéseket egyáltalán. Ennek a három legnyomósabb oka sorrendben, hogy beosztásuk nem teszi ezt lehetővé, volt már, hogy rosszul jöttek ki, ha adtak visszajelzést, illetve nem érzik magukat kompetensnek.
Az online kérdőívet 45 fő kommunikációs és HR-es szakember töltötte ki a 2019 október 17-től 30-ig tartó időszakban.
A résztvevők összetétele az alábbiak szerint alakult:
1. Harmaduk HR területen dolgozik
2. Összesen 13 szektorból érkeztek válaszok
3. 13%-uk mikro-, 18%-uk multinacionális, 69%-uk KKV méretű cégnél dolgozik
4. Pozíciójukat tekintve kétharmaduk alkalmazott beosztott, 27% vezető, megbízott külső munkatársak mindössze 6%-ban vettek részt
5. A kitöltők negyede 24%-a legalább 10 éve dolgozik a munkahelyén, 33%-a 3-10 év között, 29% 1-3 éve, 14%-uk kevesebb, mint 12 hónapja